FAQ

Veel gestelde vragen over Chartered: The Golden Age

Spelregel vragen:

  • Bij het starten van een nieuw bedrijf, moeten dan alle pakhuizen van het nieuwe bedrijf buiten de bufferzone van bestaande bedrijven blijven? -> Ja, het hoofdkwartier maar ook de ‘gratis’ pakhuizen moeten buiten de bufferzone blijven.
  • Is het hoofdkwartier een tweede verdieping en kan ik er meer verdiepingen aan toevoegen? -> Ja, het hoofdkwartier is een tweede verdieping en je kan er dus gelijk een derde verdieping aan toevoegen (en daarna een vierde en een vijfde), alleen voeg je bij hoofdkwartieren de verdiepingen onderaan toe zodat het bestickerde pakhuis bovenaan blijft (en je er op termijn een vlag in kan zetten).
  • Mag ik na het bouwen van een pakhuis zowel aandelen kopen als verkopen? -> Ja, je mag twee aandelen verhandelen. Dat betekend dat je 2 mag kopen, 2 mag verkopen of 1 verkopen en 1 kopen.
  • Kan je in een situatie komen waar een speler niets meer kan? -> Het is uitzonderlijk, maar het kan. Als een speler geen geld heeft voor een nieuwe kaart, geen kaarten meer kan spelen en geen aandelen heeft om te verkopen dan moet de speler passen totdat hij weer kan (als zijn bouwkaarten bijvoorbeeld in een bufferzone vielen) of tot het einde van het spel.
  • Mag je bouwkaarten weer verkopen of ruilen? -> Nee, eenmaal gekocht blijven de bouwkaarten in je hand tot je ze speelt.
  • Mag ik er voor kiezen om aandelen te behouden van de kleinere partij in een fusie? -> Nee, je bent verplicht al je aandelen te verkopen van de kleinere partij in een fusie. De fusie is pas afgerond als van de kleinere partij alle aandelen zich weer in de bank bevinden.

Praktische punten over het spel:

  • Mijn spel is niet in het Nederlands, kan ik hem inwisselen? -> Alle spellen zijn taal-arm gemaakt en er is maar één versie, de namen van de bedrijven zijn de oud-Nederlandse woorden voor de grondstoffen/producten zodat dit beter in het thema past. Je spel is dus wel Nederlands, maar elementen zijn oud-Nederlands.
  • Er zijn onderdelen van mijn spel niet compleet, beschadigd of niet goed gedrukt, wat kan ik doen? -> Stuur een foto van de verkeerd gedrukte elementen, beschadiging of missende onderdelen naar info@jollydutch.com
  • Maakt het uit welke sticker ik op welk hoofdkwartier plak? -> Nee, er zit geen verschil of voorkeur in. De nummers op de hoofdkwartieren zijn er slechts voor het geval dat je een hoofdkwartier kwijt raakt zodat je dan duidelijk kan aangeven welke je mist.
  • Mijn stickers zijn te lang, ze steken uit, wat kan ik doen? -> Door de 2mm snij marge die de producent toepast zijn bij een deel van de spellen de stickers voor de hoofdkwartieren langer dan . Het handigste is om met een schaartje het overbodige stuk af te knippen zodat er niets meer uitsteekt, op die manier raakt een sticker ook niet snel los.
  • Welke kaarten set hoor je te gebruiken bij welke hoeveelheid spelers? -> De tabel op de eerste pagina van de Nederlandse spelregels bevat een fout voor de 3-speler opzet, de andere speler aantallen kloppen wel. Voor 3 spelers behoor je de grijze en blauwe kaarten te gebruiken, niet de rode aangezien deze voor de ‘grote’ kant van het bord zijn.
  • Er zitten drie lege kaarten bij, waar zijn deze voor? -> Dit zijn puur reserve kaarten voor het geval je een andere kaart kwijt raakt, dan kan je een van deze kaarten als vervanging inzetten.

Voor andere vragen kan je altijd terecht bij info@jollydutch.com of onze Facebookpagina